Do zadań działu ekonomiczno-administracyjnego należy w szczególności:
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
- bieżące, prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej, ewidencji księgowej i sprawozdawczości, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności:
- przygotowywanie i wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń pieniężnych dla pracowników z tytułu wykonywania pracy,
- terminowe regulowanie bieżących zobowiązań DPS,
- egzekucja wierzytelności,
- sporządzanie i terminowe przekazywanie sprawozdań finansowych,
- przygotowywanie analiz i planów wydatków,
- kontrola przedkładanych dokumentów, zgodnie z regulaminem kontroli wewnętrznej,
- prowadzenie kasy oraz dokonywanie wypłat gotówki.
- nadzór nad prawidłowym transportem, przechowywaniem gotówki, dokumentów finansowych oraz nad właściwym ich zabezpieczeniem,
- opracowywanie projektów instrukcji, regulaminów z zakresu prowadzonych spraw,
- przekazywanie akt finansowych do archiwum.
§ 13.
Do zadań działu gospodarczego i obsługi należy w szczególności:
- Sekcja Gospodarcza
- prowadzenie prawidłowej gospodarki magazynowej DPS wraz z udokumentowaniem operacji magazynowych,
- zapewnienie transportu i zaopatrzenia DPS,
- zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Domu pod względem technicznym i ochrony p.poż.
- prowadzenie okresowych przeglądów obiektu oraz dokonywanie bieżących napraw, remontów i konserwacji pomieszczeń i sprzętu,
- prowadzenie kart drogowych oraz właściwe zabezpieczenie samochodów służbowych,
- prawidłowe funkcjonowanie prac gospodarczych, ogrodniczych, porządkowych i zapewnienie całodobowej ochrony obiektu,
- ustalanie potrzeb w zakresie zakupu wyposażenia materiałów (środków czystości, żywności) niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania DPS oraz ich realizacja, zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych.
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową eksploatacją budynku, pomieszczeń, instalacji oraz sprzętu,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych, cechowanie mienia i sprawowanie kontroli nad jego zabezpieczeniem,
- Sekcja Żywienia
- prowadzenie kuchni i zapewnienie żywienia odpowiadającego normom i zasadom żywienia,
- przygotowywanie i wydawanie posiłków,
- zapewnienie czystości oraz właściwych warunków higieniczno- sanitarnych na terenie kuchni,
- ścisłe przestrzeganie norm i przepisów sanitarno- epidemiologicznych oraz przepisów bhp i p.poż.
§ 14.
Do zadań działu terapeutyczno-opiekuńczego należy w szczególności:
Zadania wspólne dla zespołu terapeutyczno-opiekuńczego dla osób przewlekle somatycznie chorych i dla zespołu dla osób w podeszłym wieku
- sprawowanie kompleksowego pielęgnowania mieszkańców,
- współpraca z mieszkańcem, lekarzem, członkami zespołu terapeutyczno-opiekuńczego w zakresie planowania pielęgnacji, leczenia i rehabilitacji,
- nawiązanie kontaktu z mieszkańcem DPS oraz tworzenie warunków niezbędnych do zaspakajania indywidualnych potrzeb bytowych, opiekuńczych, zdrowotnych, wspomagających, psychologicznych i społecznych,
- prowadzenie różnych form oddziaływania terapeutycznego: zajęcia warsztatowe, świetlicowe, kulturalno-oświatowe, artystyczne, rehabilitacyjne,
- prowadzenie dokumentacji związanej z przyjęciem i pobytem mieszkańca,
- planowanie i realizacja indywidualnych planów wspierania mieszkańca dostosowanych do potrzeb, zainteresowań, wieku, płci oraz zaleceń lekarskich,
- wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej mieszkańców,
- organizacja świąt, uroczystości okazjonalnych oraz imprez kulturalnych i turystycznych,
- załatwianie wszelkich spraw urzędowych dotyczących mieszkańców DPS,
- budowanie właściwej relacji między mieszkańcami i personelem Domu,
- zapewnienie mieszkańcom Domu stałej łączności z pracownikami pierwszego kontaktu,
- utrzymanie stałych kontaktów z rodzinami mieszkańców, instytucjami i organizacjami pomocowymi, sądami, ZUS, stowarzyszeniami, fundacjami, sponsorami,
- zapewnienie mieszkańcom Domu warunków do swobodnego praktykowania własnej religii,
- nadzór nad mieniem mieszkańców,
- podawanie leków zgodnie z zaleceniami lekarza i wykonywanie zabiegów,
- prowadzenie gospodarki lekami,
- nadzór nad posiłkami,
- zmiana bielizny i odzieży,
- udzielanie pierwszej pomocy przedlekarskiej w nagłych wypadkach i zachorowaniach,
- pomoc przy opracowywaniu jadłospisu,
- prowadzenie magazynu z bielizną.
- prowadzenie działalności konsultacyjno-edukacyjnej o charakterze profilaktycznym oraz szerzenie oświaty zdrowotnej,
- wykonywanie zabiegów fizjoterapeutycznych, masaży, ćwiczeń, gimnastyki przyłóżkowej zgodnie z zaleceniami lekarza,
- właściwe wykorzystanie aparatury i urządzeń rehabilitacyjnych,
- bieżące prowadzenie kart zabiegów i dziennika pracy sali rehabilitacyjnej,
- szerzenie oświaty sanitarnej poprzez instruktaże dla mieszkańców i personelu,
- dbanie o czystość mieszkańców i pomieszczeń,
- pomoc przy codziennej toalecie,
- zapewnienie właściwego stanu higieniczno-sanitarnego pomieszczeń DPS.
§ 15.
Do zadań radcy prawnego należy:
- udział w opracowaniu aktów prawnych w zakresie działań DPS oraz opiniowanie tych projektów,
- opiniowanie projektów umów i porozumień z innymi podmiotami w zakresie działania DPS,
- udział w procedurze przetargowej zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych organizowanych przez DPS,
- informowanie o stanie prawnym w zakresie działalności DPS oraz o uchybieniach w jego działaniach w zakresie stosowania prawa,
- udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa DPS i jego mieszkańców,
- występowanie w charakterze pełnomocnika dyrektora DPS w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi w sprawach dotyczących działania DPS,
- prowadzenie spraw organizacyjnych Domu, a mianowicie: prowadzenie i uzupełnianie dokumentacji dotyczącej statutu, regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy Domu.
§ 16.
Do zadań pracownika do spraw kadr należy:
- przygotowywanie materiałów i wniosków związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem umów
o pracę, uposażeniami i zmianą stanowisk pracy pracowników DPS,
- prowadzenie ewidencji pracowników, akt osobowych, urlopów oraz spraw związanych z czasową niezdolnością do pracy, wydawanie legitymacji, zaświadczeń o zatrudnieniu dla pracowników DPS,
- ustalanie i realizacja planu i kontroli pracy,
- analizowanie stanu zatrudnienia i wynagrodzeń w DPS,
- sporządzanie sprawozdawczości statystycznej GUS i resortowych dotyczących zatrudnienia,
- kontrola porządku i dyscypliny pracy,
- przygotowywanie wniosków w sprawach wyróżnień, nagradzania i karania pracowników,
- załatwianie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na emeryturę i rentę,
- prowadzenie spraw dotyczących dokształcania pracowników DPS,
- prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- prowadzenie spraw socjalnych i bhp.