S T A T U T DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
w Piotrkowie Trybunalskim
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1.
Dom Pomocy Społecznej w Piotrkowie Trybunalskim zwany dalej „Domem” działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728).
- Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. Nr 217, poz. 1837).
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
- Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami).
- Niniejszego Statutu.
§ 2.
- Dom jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową podległą Prezydentowi Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
- Obszar działania Domu obejmuje w szczególności teren piotrkowskiego powiatu grodzkiego.
- Siedzibą Domu jest Miasto Piotrków Trybunalski.
- Dom zlokalizowany jest w Piotrkowie Trybunalskim przy ul. Żwirki 5/7
§ 3.
- Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych.
- Dom jest placówką stacjonarną umożliwiającą mieszkańcom zarówno pobyt stały i okresowy, zapewniającą całodobową opiekę.
- Dom posiada 106 miejsc przeznaczonych dla mieszkańców.
Rozdział II
Zakres i poziom usług
§ 4.
- Celem Domu jest zaspokajanie potrzeb bytowych, opiekuńczych, wspomagających i religijnych mieszkańców w sposób i w stopniu umożliwiającym godne życie, m. in. poprzez zapewnienie tym osobom:
- miejsca zamieszkania wyposażonego w niezbędne meble i sprzęty, pościel i bieliznę pościelową oraz środki utrzymania higieny osobistej,
- dostarczanie odzieży, bielizny osobistej i obuwia dla tych, którzy z własnych środków uczynić tego nie mogą,
- wyżywienia, w tym również dietetycznego zgodnego ze wskazaniami lekarza, w ramach obowiązującej stawki żywieniowej,
- opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, włącznie z karmieniem, ubieraniem, myciem i kąpaniem osób, które same nie mogą wykonywać tych czynności,
- usprawnienia poprzez gimnastykę leczniczą, w miarę możliwości Domu,
- terapii zajęciowej,
- dostępu do kultury, oświaty oraz rekreacji,
- godnego traktowania,
- bezpieczeństwa na terenie Domu oraz opieki w czasie zorganizowania zajęć poza Domem,
- prania i naprawiania bielizny osobistej i odzieży.
- Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów.
§ 5.
W organizowaniu życia mieszkańców uwzględnia się m. in. następujące potrzeby:
- posiadania własnych drobnych przedmiotów i miejsca na ich przechowywanie,
- umożliwienia korzystania z własnego ubrania,
- zapewnienia własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,
- spożywania posiłków w warunkach zbliżonych do domowych,
- umożliwienia mieszkańcom udziału w czynnościach związanych z ich codziennym życiem,
- aktywnego trybu życia (terapia zajęciowa, praca, uczestnictwo w organizacjach społecznych itp.),
- zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestnictwem w różnych formach aktywności,
- podmiotowego traktowania mieszkańców i partnerstwa ze strony personelu,
- przełamywanie izolacji i monotonii życia w Domu, zwłaszcza poprzez podtrzymywanie więzi z rodziną, ułatwianie nawiązywania przyjaźni z osobami spoza Domu oraz rozwijanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym.
Rozdział III
Prawa i obowiązki mieszkańca
§ 6.
W Domu działa samorząd mieszkańców, którego obieralnym reprezentantem jest Rada Mieszkańców. Rada jest rzecznikiem interesów mieszkańców i partnerem Dyrektora Domu w lepszym zaspokajaniu potrzeb mieszkańców.
§ 7.
Dom zapewnia możliwość złożenia do depozytu przedmiotów wartościowych oraz umożliwia mieszkańcom założenie przez nich książeczek oszczędnościowych. W przypadku osób mających trudności z samodzielnym dysponowaniem pieniędzmi, Dom pomaga im w dokonywaniu zakupów.
§ 8.
Mieszkaniec Domu ma między innymi prawo do:
- korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom,
- uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
- uzyskania stosownej pomocy w zapewnianiu ochrony prawnej w przypadku wystąpienia ograniczenia dbania o swoje interesy,
- współdecydowania w sprawach dotyczących jego osoby,
- godnego traktowania,
- zgłaszania skarg i wniosków do rady mieszkańców i dyrekcji Domu,
- uczestniczenia w pracach samorządu i wyboru do rady mieszkańców,
- uzyskiwania wyjaśnień w sprawach przepisów regulujących zasady współżycia mieszkańców,
- uzyskiwania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom,
- przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki w formach i zakresie dostosowanym do regulaminu Domu,
- przebywania poza Domem, po uprzednim zawiadomieniu dyrekcji Domu o takim zamiarze, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody lekarza.
§ 9.
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:
- współdziałanie z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
- dbanie na miarę swoich możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
- przestrzeganie norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,
- przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania,
- dbałość o mienie Domu,
- ponoszenie opłat za pobyt w Domu.
§ 10.
Nieobecność w Domu nieprzekraczająca w roku kalendarzowym 21 dni, zwalnia mieszkańca z ponoszenia opłat za okres nieobecności.
Rozdział IV
Organizacja Domu
§ 11.
- Domem kieruje Dyrektor zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
- W czasie nieobecności Dyrektora Domu zastępstwo pełni Główny Księgowy lub inny wyznaczony przez Dyrektora pracownik.
- Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie Domu i reprezentuje Dom na zewnątrz.
§ 12.
- W skład struktury organizacyjnej Domu wchodzą następujące komórki:
- dział ekonomiczno-administracyjny,
- dział gospodarczy i obsługi,
- zespół terapeutyczno- opiekuńczy,
- samodzielne stanowisko ds. Kadr,
- radca prawny.
2. Szczegółową organizację wewnętrzną i zakresy zadań poszczególnych komórek organizacyjnych określi regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Prezydenta Miasta.
§ 13.
Dom używa nazwy:
,, DOM POMOCY SPOŁECZNEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM ”.
Rozdział V
Gospodarka finansowa Domu
§ 14.
- Dom prowadzi gospodarkę finansową, jako jednostka budżetowa, zgodnie z zasadami określonymi odrębnymi przepisami.
- Podstawą gospodarki finansowej Domu jest plan dochodów i wydatków opracowany i zatwierdzony przez Dyrektora na podstawie uchwały budżetowej Rady Miasta Piotrkowa Trybunalskiego.
- Dom posiada wyodrębnione rachunki bankowe: budżetowy, dochodów własnych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, sum depozytowych mieszkańców.
- Dochody zgromadzone na rachunku dochodów własnych Dom może uzyskiwać ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej, odszkodowań i wypłat za utracone lub uszkodzone mienie oddane Domowi w zarząd oraz innych opłat uzyskiwanych przez Dom z tytułu świadczonych usług.
- Dyrektor Domu jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie obowiązków w zakresie kontroli finansowej wynikających
z odrębnych przepisów.
- Dom zarządza mieniem gminnym będącym w jego posiadaniu, w tym nieruchomościami położonymi w Piotrkowie Trybunalskim przy ulicy Żwirki 5/7.
- Dom może świadczyć dla osób niebędących mieszkańcami na zasadach odpłatności, usługi fizykoterapii i rehabilitacji, a także usługi w zakresie wydawania posiłków osobom w podeszłym wieku lub niepełnosprawnym.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 15.
- Zmiana statutu następuje w trybie właściwym dla uchwalenia.
- Statut zostaje podany do wiadomości mieszkańców Domu.